تصویر عنوان

بلاگ

  • سنگ تراورتن آتشکوه

سنگ تراورتن آتشکوه

  |   سنگ تراورتن

 

تراورتن های سفید جزو سنگ های پرطرفدار در ایران و جهان هستند. سنگ تراورتن آتشکوه چین و شکن های منظم و طرح های متنوعی دارد و این موارد آن را به یکی از محبوب ترین سنگ های تراورتن ایران تبدیل کرده است.

 

سنگ تراورتن آتشکوه

به طور کلی تراورتن آتشکوه دارای رنگ بندی خیلی روشن تا کرم و شکلاتی است. هرچه سنگ سفید تر و روشن تر باشد، گران قیمت تر نیز می باشد. خاستگاه این سنگ رشته کوه مرکزی زاگرس یعنی آتشکوه است. به همین سبب به سنگ های تراورتنی که از این منطقه استخراج می شوند، تراورتن آتشکوه گفته می شود.

 

ویژگی های ظاهری

در نگاه اول ممکن است تراورتن آتشکوه را با سنگ مرمر اشتباه بگیرید. اما رگه های کرم تا قرمز درون این سنگ، به آن ظاهری منحصر به فرد داده است. سنگ تراورتن آتش کوه دارای چندین سورت مختلف است. هرچه رنگ زمینه ای روشن تر باشد، سنگ مستحکم تر خواهد بود.

سنگ تراورتن آتشکوه2

رنگ های بژ تا کرمی از نظر ضخامت نازک بوده و در درجه بندی ها جزو سنگ های ارزان قیمت قرار می گیرند. درون تراورتن های بژ و کرم رگه های صورتی و قهوه ای زیبایی دیده می شود که هر کدام اشکال منحصر به فردی ایجاد کرده اند.

 

 

نحوه فرآوری سنگ تراورتن آتشکوه

از سنگ های تراورتن آتشکوه در موارد مختلفی استفاده می شود. از این رو آن ها را به 3  روش متفاوت فرآوری می کنند.

 

سنگ تراورتن آتشکوه3

 

  • فرآوری به صورت موج دار
  • فرآوری به صورت بی موج
  • فرآوری به صورت اسلب یا 40 طولی

نکته مهم این است که از نوع موج دار بیشتر در نماهای مدرن و از نوع بی موج در نماسازی های سنتی و یا رومی بیشتر استفاده می شود.

 

ویژگی های سنگ تراورتن آتشکوه

ویژگی های سنگ تراورتن شامل موارد زیر میباشد.

  • دارای سطحی با تخلخل کم
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی
  • مقاومت در برابر خوردگی و ساییدگی
  • دارای عایق نسبتا خوب در برابر صدا و حرارت
  • استحکام بالا در برابر خردشدگی

سنگ تراورتن آتشکوه سنگی است که تنها در ایران می توان نمونه هایی از آن را یافت. تخلخل کم، ساب پذیری بالا و رنگ روشن، آن را در رده سنگ های گران قیمت ایرانی قرار داده است.

 

موارد استفاده از سنگ تراورتن آتشکوه

سنگ های تراورتن آتشکوه درجه سختی و کیفیت متفاوتی دارند. همان طور که پیشتر بیان کردیم هرچه سنگ روشن تر باشد، خاص تر و گران قیمت تر خواهد بود.

سنگ تراورتن آتشکوه4

 

سنگ های سفید تراورتن آتشکوه به سبب گران قیمت بودن تنها در موارد داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. مواردی مانند دیوار پوشی، کفپوش و استفاده در لابی هتل ها و مراکز خرید جزو استفاده های تراورتن آتشکوه روشن هستند.

قبل از استفاده به دلیل خلل و فرج کمی که در سنگ وجود دارد، سوراخ های موجود را با پولیش و اپوکسی پر می کنند تا به استحکام سنگ بیافزایند.

اما تراورتن های آتشکوه تیره نازک تر هستند با سوراخ هایی که در بخش پشتی خود دارند عایق بسیار خوبی برای صدا و حرارت خواهند بود.

سنگ تراورتن آتشکوه تیره ارزان قیمت تر بوده و به دلیل استحکام خوب و مقاومت در برابر سرما، گرما و آب انتخاب خوبی برای نماهای خارجی و مکان هایی است که در آن ها رطوبت و حرارت وجود دارد.